in

Turki Masukkan Bahasa Malaysia Dan Indonesia Dalam Kurikulum Sekolah. Ini PUNCANYA

Berlainan Bangsa Dan Bahasa, Ditaut Dengan Iman Di Hati.

Turki Masukkan Bahasa Malaysia Dan Indonesia Dalam Kurikulum Sekolah. Ini PUNCANYA | Dunia hari ni gempar apabila kerajaan Turki umum akan masukkan Bahasa Malaysia dan Bahasa Indonesia dalam silibus korikulum sekolah mereka. Ini puncanya. Jangan terkejut.

ANTARA BAHASA POPULAR DUNIA

Pemerintah Turki telah memutuskan untuk menambahkan bahasa Melayu dan bahasa Indonesia dalam kurikulum sekolah umum. Dua bahasa yang dituturkan oleh 160 juta orang tersebut akan diajarkan sebagai bahasa asing di sekolah-sekolah.

Pendidikan bahasa asing di sekolah-sekolah yang terbatas pada bahasa-bahasa Eropah, telah meluas ke bahasa-bahasa dari seluruh dunia. Saat ini, siswa dapat memilih dari 19 bahasa, dari bahasa Urdu hingga Korea, dari Cina hingga Parsi.

Alparslan Durmuş, ketua Jabatan Pendidikan yang bertanggung jawab atas kurikulum mengatakan, kedua bahasa tersebut diucapkan di Malaysia, Singapura, Brunei, Thailand, Filipina, dan Indonesia dan mereka menganggapnya “strategi” untuk meningkatkan ikatan budaya dan hubungan masa depan dengan negara-negara tersebut. (Sumber: Turkinesia)

ROSMAH SEBAK TERIMA KUNJUNGAN KAWAN

Isteri bekas Perdana Menteri, Datin Seri Rosmah Mansor menitiskan air mata ketika menerima kunjungan NGO, ahli-ahli Umno dan beberapa artis tanah air di kediamannya di Taman Duta hari ini.

Suasana hiba mengiringi pertemuan itu yang rata-rata mereka tidak putus-putus mengucapkan kata-kata sokongan kepada beliau sambil berpelukan.

Rombongan kira-kira 50 tetamu itu diketuai Presiden Persatuan Kebajikan Insan Mulia, Aminah Abdullah, yang merupakan kenalan rapat Rosmah sejak 11 tahun lalu.

Pertemuan itu pada awalnya hanya bersama Rosmah namun, bekas perdana menteri Datuk Seri Najib Tun Razak turut serta selepas 40 minit sesi berkenaan.

Najib ketika menyambung sesi pertemuan itu menyatakan terharu dengan sokongan diterima dan begitu tenang meluahkan reaksi kepada tetamu yang hadir.

Pertemuan itu berakhir selepas sejam apabila Najib dan Rosmah terpaksa meminta diri untuk keluar, difahamkan untuk ke rumah Tan Sri Tengku Razaleigh Hamzah atau Ku Li namun tidak diketahui tujuannya.

Sementara itu, Aminah berkata, beliau mengumpulkan sokongan berkenan mengambil semangat ketika reformasi Ketua Umum PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim, yang pernah berdepan situasi sama satu ketika dahulu.

Katanya yang juga bekas wanita PKR, tekanan dilalui Najib dan Rosmah tidak begitu jauh berbeza dengan apa yang berlaku satu ketika dahulu.

“Saya masih ingat perkara pertama yang Datin Seri Rosmah memberi reaksi pada saya ketika saya hubunginya berhubung siasatan SPRM, beliau dengan tenang berkata untuk apa dia takut kerana dia tidak salah.

“Jadi beliau sekeluarga memerlukan sokongan ramai kerana berdepan situasi sekarang ini. Sokongan ini akan berterusan, dan saya akan bawa lebih ramai agar Najib dan Rosmah lebih bersemangat,” katanya.

Selasa lalu, Rosmah hadir ke ibu pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bagi membantu siasatan kes berhubung SRC International Sdn Bhd.

Pada bulan lalu pula, Najib turut dipanggil ke ibu pejabat SPRM bagi memberi keterangan siasatan kes yang sama.

Najib memberi keterangan sebanyak dua kali, pada 21 dan 24 Mei masing-masing mengambil masa lebih lima dan enam jam.

Pada 26 Januari 2016, media melaporkan, Peguam Negara Tan Sri Mohamed Apandi Ali mengesahkan bahawa tiada sebarang kesalahan jenayah dilakukan Najib berkaitan kes melibatkan dana RM2.6 bilion dan SRC International. (Sumber: Sinar Harian)

Loading...

Comments

One Ping

  1. Pingback:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Loading…

Comments

comments

Sebaik PH Menang PRU. Ini Tindakan Yang Cuba Dibuat Jho Low Terhadap Tun Mahathir

Hishamudin Dedah Perihal Mat Sabu Yang Buat Tun Mahathir RESPEK