in

Hujan Lebat Di Padang Pasir. Selepas Tu Terjadi SESUATU Buat Ramai Terpana

Subhanallah. Misteri Alam Yang Masih Banyak Lagi Menjadi Rahsia Allah Sehingga Kini.

Hujan Lebat Di Padang Pasir. Selepas Tu Terjadi SESUATU Buat Ramai Terpana | Pelik. Hujan lebat telah berlaku di sebuah padang pasir sehingga banjir. Tapi apa yang lebih mengejutkan adalah berlaku “sesuatu” buat ramai terpana. Allahu tak sangka. Ada gambar dan video. Subhanallah.

MISTERI RATUSAN TASIK MUNCUL DI TENGAH PADANG PASIR

Video banjir padang pasir ada di hujung artikel. Hujan lebat yang berlaku sangat mengejutkan penduduk di sebuah gurun. Dan apa yang mengejutkan adalah selepas tamatnya hujan lebat, banjir berlaku dan muncul berpuluh-puluh tasik misteri.

Gurun Badain Jaran yang terletak di antara China dan Mongolia yang meliputi kawasan seluas 49,000 meter persegi. Menjadikannya padang pasir ketiga terbesar di China.

Walaupun tidak ramai orang yang biasa dengan padang pasir ini, namun ia dikenali kerana mempunyai bukit pasir pegun paling tinggi di dunia. Beberapa bukit pasir ini telah diukur mencapai ketinggian lebih 500 meter.

Badain Jaran mempunyai iklim yang sangat gersang dengan hujan tahunan antara 50-60mm.

Walaupun keadaannya yang kering, salah satu ciri yang paling luar biasa gurun Badain Jaran ialah kewujudan hampir 140 tasik tetap yang terletak di antara bukit-bukit pasir.

Tasik ini yang membuatkan padang pasir namanya menjadi “tasik misteri” di Mongolia oleh kebanyakkan pelancong online dari seluruh dunia.

Tasik misteri dipercayai terbentuk oleh mata air bawah tanah yang mengalir dalam bentuk simpanan kerikil dan muncul antara bukit-bukit. Sumber air pelik ini kemungkinan dari air hujan dan cairan salji di pergunungan sekitar ratusan padang pasir yang beberapa kilometer jauhnya.


Walaupun mata air adalah air tawar, kebanyakan tasik adalah masin, yang dijelaskan oleh kadar yang tinggi penyejatan. Beberapa tasik bertukar warna kerana kehadiran populasi besar alga, air garam dan mineral.

Penyejatan juga telah membawa beberapa tasik hypersaline untuk membentuk kerak garam sekitar pinggir tasik.


Dalam beberapa dekad kebelakangan ini, beberapa tasik ini telah mengering atau hilang, akibat daripada kekurangan air bawah tanah yang disebabkan oleh proses perbandaran, pengairan, pelencongan air, dan peningkatan penduduk.

Tiada siapa sangka di tanah gersang boleh terjadinya secara tiba-tiba tasik misteri yang banyak dan bertahan bertahun-tahun hanya dengan hujan sehari sahaja. Allahu. Subhanallah. Minta tolong untuk SHARE kan artikel ni supaya ramai lagi yang akan tambah iman. InsyaAllah.

Video Banjir Padang Pasir Yang Menakjubkan. Subhanallah.

Sumber: Khalifah Mail Online

Loading...

Comments

2 Pings & Trackbacks

  1. Pingback:

  2. Pingback:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Loading…

Comments

comments

Cuaca SERAM Di Tepi Pantai. Pastu Berlaku Ombak Besar Sebelum Penduduk Sempat Rakam SESUATU.

Atas Padang Pasir. Sunyi. Tapi Siapa Sangka Ada Bandar Besar Bawah Tanah. WOW