in

Parlimen Gempar Dengan Perkataan KEPALA BAPAK. Jawapan Balas MP BN Lebih Dasyat

Allahu. Kadang-Kadang Tak Paham La MP Dua-Dua Belah Pihak. Macam Budak Sekolah. Setuju ?

Parlimen Gempar Dengan Perkataan KEPALA BAPAK. Jawapan Balas MP BN Lebih Dasyat | Sidang parlimen hari ni gempar lagi bila seorang MP kerajaan keluar perkataan “kapala bapak”. Ketika kecoh, seorang MP dari BN pulak keluarkan perkataan lebih dasyat buat parlimen terus tergamam. Allahu tak sangka.

KEPALA BAPAK DISAMBUT CARUTAN DARI MP BN

Bermula dengan ungkapan “kepala bapak” oleh seorang anggota parlimen (MP), suasana dalam Dewan Rakyat pagi tadi menjadi semakin panas sehingga salah seorang daripada mereka memilih untuk mencarut.

Ia berlaku selepas Timbalan Menteri Perdagangan Antarabangsa dan Industri Ong Kian Ming menjawab soalan Datuk Seri Hamzah Zainudin (BN-Larut) yang bertanya mengenai pelaburan langsung luar (FDI) ke Malaysia.

RSN Rayer (HARAPAN-Jelutong) kemudian bangun untuk mengemukakan soalan tambahan melibatkan 1MDB.

Sesuai dengan kelazimannya yang gemar mengundang kemarahan MP lain, dia ‘mengumpan’ dengan perkataan “kepala bapak” apabila ditegur Hamzah.

Hamzah yang juga bekas menteri itu meminta Rayer menarik balik kenyataan tersebut kerana bertentangan dengan peraturan Dewan Rakyat.

Speaker Datuk Mohamad Ariff Md Yusof bersetuju dengan Hamzah dan meminta Rayer menarik balik kenyataan tersebut.

Ketika beberapa MP bercakap pada waktu yang sama, Datuk Abdul Rahman Mohamad (BN-Lipis) didengar mengeluarkan perkataan “p*****k” dan didengari Mohamad Ariff walaupun ketika itu mikrofon tidak dihidupkan.

Tak Ada Faedah

Ia jelas menyebabkan kemarahan Mohamad Ariff namun beliau berjaya mengawal keadaan.

“Itu saya dengar. Itu paling paling tidak bersopan ya. Tarik balik. Kalau tidak, saya suruh keluar,” kata Mohamad Ariff.

Ketika tidak ada MP yang bangun mengaku atau mahu menarik balik kenyataan tersebut Mohamad Ariff terus menegaskan agar ia dibuat segera.

Katanya perkataan kesat sebegitu tidak wajar sama sekali dilafazkan di Dewan Rakyat.

“Saya mahu supaya tarik balik perkataan kesat itu.

“Ini (perkataan mencarut itu) lebih dahsyat daripada kepala bapak.

“Ini tidak memberikan apa-apa faedah kepada dewan yang mulia ini. Tarik balik,” katanya.

Abdul Rahman kemudian berdiri dan menarik balik kata-katanya.

“Oleh kerana kita nak bagi pengajaran kepada dia (Rayer), tak apa, saya tarik balik,” katanya.

Hamzah kemudian meminta speaker mengarahkan Rayer berjanji untuk tidak lagi menyebut ungkapan seperti “kepala bapak” digunakan dalam Dewan Rakyat.

Ia dipersetuju Rayer namun bersyarat. Katanya, dia tidak akan mengulangi perbuatan sebegitu jika ucapannya tidak diganggu.

Walaupun kedua-dua pihak kemudian terus berbalah, Mohamad Ariff meminta Rayer menghabiskan soalannya agar dapat dijawab oleh Ong.

Kegagalan penyokong kerajaan dan pembangkang menamatkan kekecohan itu mendorong Mohamad Ariff mematikan seketika mikrofon kedua-dua pihak semasa sesi soal jawab berkenaan. (Sumber: Malaysiakini)

TIADA BUKTI ZAHID ADA ASET RM320 JUTA

Tiada bukti yang menunjukkan Presiden Umno Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi mempunyai aset RM230 juta, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Liew Vui Keong.

Dalam jawapan bertulis parlimen, Liew berkata Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia akan menyiasat dakwaan berkenaan sekiranya terdapat bukti berkaitan.

Liew berkata demikian sebagai menjawab soalan Ramkarpal Singh (HARAPAN-Bukit Gelugor) yang bertanya sama ada kerajaan akan menyiasat perkara itu.

Dakwaan berhubung kekayaan luar biasa Zahid muncul Ogos tahun lalu selapas beliau secara terbuka menuduh Tun Dr Mahathir Mohamad berketurunan India dan menawarkan untuk menunjukkan kad pengenalan lama pengerusi Pakatan Harapan (HARAPAN) itu sebagai bukti.

Susulan itu, Dr Mahathir menuduh Zahid membuat pengisytiharan harta pada 1996 yang mencecah sembilan angka.

Ketika itu, Dr Mahathir merupakan presiden Umno dan Zahid merupakan ketua Pemuda Umno. Zahid menafikan dakwaan itu dan menuduh mengalu-alukan siasatan SPRM ke atasnya.

Zahid ketika itu berkata beliau adalah seorang ahli perniagaan, ketua pegawai eksekutif untuk sebuah syarikat dan merupakan pengerusi Bank Simpanan Nasional.

Zahid juga menggesa pihak berkuasa menyiasat sumber harta anak-anak Dr Mahathir. (Sumber: Malaysiakini)

Loading...

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Loading…

Comments

comments

Ribuan Sotong Gergasi Muncul Ketika Mencadat. Esoknya SESUATU Terdampar Di Pantai. SUBHANALLAH.

Rampasan Equanimity. Harga Yang Ditawarkan Oleh Lim Guan Eng Buat Rakyat Terkedu