in

Selepas Lama Berdiam Diri. AKhirnya Respons Al QASSAM Ni Buat Israel Mula CUAK

Lagi Kejutan Dalam Isu Palestin Israel Terkini

Selepas Lama Berdiam Diri. AKhirnya Respons Al Qassam Ni Buat Israel Mula CUAK | Khalifah Mail Online – Baru-baru dunia menyaksikan pembantaian dan pembulian rakyat Palestin di Masjid Al Aqsa oleh tentera Israel. Selepas Presiden Erdogan memberi kata dua, kelihatan Israel mula “lembut” sedikit. Ekoran rakyat masih ditekan, tentera al Qassam mula memberi respons.

RESPONS AL QASSAM

Briged Al-Qassam, sayap bersenjata Hamas, telah memberi amaran bahawa serangan Israel terhadap Masjid Aqsa dan perangnya terhadap Jerusalem “akan membangkitkan bara di bawah abu dan menghidupkan kembali intifada Jerusalem”, lapor Palestinian Information Center.

“Gema yang disebabkan oleh serangan Zionis terhadap Masjid Aqsa dan Baitulmuqaddis akan menghantui pemimpin-pemimpin musuh dan memulakan tindakan kepahlawanan yang baru, Insya Allah,” kata jurucakap Briged Abu Obeida di halaman Twitternya.

Sekatan baru-baru ini Israel mengenai kemasukan orang Islam ke Masjid Aqsa telah mencetuskan protes kemarahan di wilayah Palestin yang diduduki dan mendorong pemuda Palestin untuk bertempur dengan pasukan Israel dan bangkit membela tapak suci Islam mereka.

Reaksi terbaru adalah serangan tikaman yang dilakukan pada petang Jumaat oleh seorang pemuda Palestin di penempatan haram Halamish, utara Ramallah. Tiga penduduk Yahudi dari keluarga yang sama mati dalam serangan itu.

Serangan itu adalah tindak balas terhadap pengepungan Israel di Masjid Aqsa dan kematian tiga penduduk Palestin ketika pertempuran ganas pada hari yang sama di kawasan yang berbeza di Jerusalem.

HURU HARA DI MASJID AL AQSA

Dua daripada mangsa dibunuh oleh anggota polis Israel dan seorang ditembak mati oleh penduduk Yahudi.

Ratusan warga Palestin juga mengalami kecederaan semalam apabila pasukan keselamatan dan tentera Israel menyerang mereka yang protes pro-Aqsa di kawasan-kawasan yang berbeza di Jerusalem, Tebing Barat dan Jalur Gaza.

BACA 1 : Masjidil Aqsa DITUTUP Untuk Palestin. Ini AMARAN Erdogan Yang Buat Israel TERKEJUT

BACA 2 : Selepas Erdogan. Ini KATA PEDAS Imam Besar Masjid Al-Aqsa Yang Buat Jutaan Umat Islam TERKEDU

Sumber: Laicikang

Loading...

Heboh NASA Temui SUDU GERGASI Di Planet Marikh. Tapi Rupa2nya Adalah…

Letak Air Garam Cuka Kat Dalam Bilik. Apa Jadi Selepas 24 Jam Amat MENGEJUTKAN