in

Pernah JERKAH Anak ? Doktor Ni Bagitau “SESUATU” Akan Menjelma Jika Berpanjangan

Allahu. Semoga Beri Kita Kesabaran Dalam Mendidik Anak. Aaamin.

Pernah JERKAH Anak ? Doktor Ni Bagitau “SESUATU” Akan Menjelma Jika Berpanjangan | Khalifah Mail Online – Pernah tengking atau jerkah anak bila buat salah. Ada “sesuatu” akan menjelma jika anak selalu kena marah dengan ibu bapa. Allahu. Ikuti perkongsian FB Taufiq Razif. Baca dan kongsikan.

GERAM BILA ANAK BUAT PERANGAI

Geramnya hati saya tadi. Boleh pulak si Maryam Soolihah ni sengaja pijak kopiah yang saya selalu bawa pergi solat!

Dah la pijak dengan selipar dia yang baru je pijak pasir yang mungkin ada najis kucing!

Ikut emosi dan hati memang geram nak jerkah tapi bila ingat balik bahaya jerkah ni saya sabarkan je lah hati ni.

“SESUATU” AKAN MUNCUL

Kenapa bahaya jerkah and tengking ni?

Jerkah dan jerit ni boleh buatkan ‘otak reptilia’ anak saya akan jadi dominan! Sekali dua tengking mungkin ok lagi tapi kalau selalu ditengking dan dijerkah ‘otak reptilia’ yang berfungsi untuk ‘survivor’ si anak bila dalam situasi terancam akan muncul dan menjadi dominan!

Bila ‘otak reptilia’ tu dah dominan, anak kita akan jadi perenggus, pemarah dan silap haribulan boleh jadi ganas dan tak terkawal.

Tu la kenapa ramai sangat yang bagitahu saya anaknya jadi makin ganas dan sukar dikawal bila si anak tu selalu dijerkah dan ditengking.

SOLUSI

Jadi, tolong mak ayah semua, segeram mana pun kita tolong la jangan jerkah dan tengking anak kita. Naikkan suara dan tunjuk mimik muka marah je kalau dah marah sangat tapi jangan sampai jerkah ye.

Ingat, otak dan emosi anak tu amanah buat kita. Sekali dah rosak keduanya, nak menyesal pun dah tak guna.

Sumber : FB Taufiq Razif

Comments

One Ping

  1. Pingback:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Loading…

Comments

comments

Kakak Berkorban Untuk Adik Leukemia. Komen Suaminya Buat Ramai TERHARU. Allahuakbar.

Pekerjaannya Buat Ramai GELI. Tapi Bila Dapat RM60 Juta Ramai Pulak Yang NAK TAHU