in

Subhanallah. Fenomena Laut TERBELAH Sejam Sehari Di Korea Yang Ramai TAK TAHU

Laut Terbelah Zaman Nabi Musa Ternyata Bukan Cerita Dongeng

Subhanallah. Fenomena Laut TERBELAH Sejam Sehari Di Korea Yang Ramai TAK TAHU | Khalifah Mail Online – Masih ramai yang tak tahu lagi ni. Di Korea ada sebuah tempat yang dipanggil Pulau Jindo mempunyai satu fenomena yang luar biasa; LAUT TERBELAH selama sejam yang berlaku setiap 2 tahun sekali.

Teringat kami tentang kisah Nabi Musa AS dan kaumnya ketika melarikan diri dari buruan Firaun dan bala tenteranya. Atas izin Allah, laut terbelah untuk Nabi Musa AS dan kaumnya melaluinya dan menenggelamkan Firaun dan pengikutnya. Subhanallah. Di Korea juga terdapat fenomena yang sama.

Rupanya fenomena lautan yang terbelah ala kisah Nabi Musa memang wujud di dunia. Di Korea Selatan ada lautan yang ‘terbelah’ sepanjang 2.8 km di Pulau Jindo selama sejam bila berlaku.

Pulau Jindo bukan lah popular seperti Nami Island atau Pulau Jeju. Tapi yang menjadikannya istimewa kerana terdapat fenomena laut ‘terbelah’ tersebut. Bukan itu sahaja, kawasan itu juga dibuka kepada pelancong dari seluruh dunia untuk berjalan di atas lautannya!

Untuk makluman, Pulau Jindo berada di Semenanjung Selatan Korea Selatan. Untuk ke sana, pelancong kena naik bas Seoul-Jindo yang berangkat empat kali sehari dan tempoh perjalanannya adalah 5 jam.

Pulau Jindo secara amnya adalah sebuah pulau yang subur. Masyarakat di sana hidup dengan bertani, berternak dan nelayan. Pulau ini dikelilingi lautan yang mana tiap dua tahun sekali, terjadi fenomena lautan yang seolah terbelah.


Laut yang ‘terbelah’ di Pulau Jindo (Steve Miller/Youtube)

Kisahnya bermula pada tahun 1975, Duta Besar Perancis yang waktu itu sedang berkunjung ke Pulau Jindo tidak sengaja melihat fenomena tersebut. Lebih mengejutkan lagi, dia melihat orang yang berjalan di tengah laut!

Sejak saat itulah, cerita lautan terbelah di Pulau Jindo mula tersebar luas di seluruh dunia. Pelancong mula datang berbondong-bondong sepanjang tahun untuk melihat dengan mata kepala sendiri.

Mereka sepakat menggelar fenomena luar biasa ini sebagai Miracle of Moses atau Keajaiban Nabi Musa.

Jika ditelaah, sebenarnya lautan di Pulau Jindo tidaklah benar-benar terbelah melainkan ianya hanya surut.

Namun surutnya bukan cuma dua atau lima meter, melainkan panjangnya mencapai 2.8 km dan lebarnya mencapai 60 meter. Surutnya pun 1 jam lamanya!

Ketika surut itulah, masyarakat Pulau Jindo turun ke laut dan mencari kerang. Mereka juga menyeberang ke Pulau di sebelah iaitu Pulau Modo.

Yang tak berapa seronoknya adalah fenomena tersebut hanya berlangsung dua kali dalam setahun yang biasanya terjadi di awal tahun.

Pelancong yang berjalan di tengah laut (Steve Miller/Youtube)

Pemerintah Korea Selatan tidak duduk diam sahaja. Tahu negaranya mempunyai fenomena yang unik seperti ini, pemerintah Korea Selatan terus mengadakan ‘Jindo Miracle Sea Road Festival’. Suatu festival yang mengajak pelancong untuk berjalan membelah laut.

Sejak tahun 1975, sudah 35 kali festivalnya berlangsung dan selalu penuh didatangi pelancong dari seuduh dunia. Statistik terkini adlaah 500 ribu sampai 1 juta pelancong telah tercatat datang ke sana.

Tiket masuk ke festivalnya cuma dikenakan cas sebanyak 5000 Won atau RM19 je.

Sumber: Detik

Comments

2 Pings & Trackbacks

  1. Pingback:

  2. Pingback:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Loading…

Comments

comments

TERKEJUT Nampak Syed Mokhtar Makan Di Luar. Bila Tanya Kenapa, Jawapannya MENGEJUTKAN

Inilah Masjid Sancaklar Turki – Masjid Bawah Tanah TERBESAR Dunia