in

Kos Siar Piala Dunia. TERKINI RTM Tak Keluar Satu Sen Pun. RM30 Juta Telah Habis Ditaja.

Kerajaan Baru Ni Sangat Kreatif. Bagus La. Rakyat Untung.

Kos Siar Piala Dunia. TERKINI RTM Tak Keluar Satu Sen Pun. RM30 Juta Telah Habis Ditaja. | Minggu lepas kecoh bila RTM akan keluarkan RM30 juta untuk siarkan Piala Dunia. Terkini Menteri Kewangan berkata, kos RM30 juta tu telah pun ditaja oleh beberapa syarikat swasta dan masih ada lagi slot pengiklanan. Ikuti berita selanjutnya.

KOS RM30 JUTA TELAH DIPEROLEH DARI SWASTA

Kerajaan persekutuan tidak akan membelanjakan walau satu sen kos siaran langsung semua aksi piala dunia yang akan disiarkan di Radio Televisyen Malaysia (RTM).

Menteri Kewangan, Lim Guan Eng berkata, ia kerana terdapat syarikat-syarikat swasta yang sedia menaja siaran langsung tersebut.

“Kita ada terima kritikan mengapa gunakan wang (kerajaan) untuk siaran ini dan pada masa sama kita pula adakan Tabung Harapan Malaysia.

“Ini mungkin tak dijelaskan dengan betul bahawa sungguhpun kita keluarkan RM30 juta, tapi kita akan dapat balik wang RM30 juta itu daripada iklan-iklan dan syarikat swasta.

“Kita telah peroleh tajaan syarikat-syarikat swasta sebanyak RM30 juta dan mereka akan dapat pulangan masing-masing,” katanya kepada media, hari ini. RM30 juta telah pun diperoleh, dan masih ada lagi banyak slot iklan yang membolehkan RTM memperoleh keuntungan besar.

Menurutnya, setiap iklan syarikat terbabit akan disiarkan semasa siaran langsung diadakan.

“Ini bermakna pihak kerajaan persekutuan tak akan belanja satu sen pun untuk siaran langsung piala dunia,” katanya.

Guan Eng berkata, pendekatan tersebut secara tidak langsung akan memberi penjimatan kepada penonton sekurangnya RM100.

“Kalau orang ramai nak tonton permainan itu, mereka mungkin kena bayar lebih RM100.

“Tapi dengan usaha sedemikian mereka boleh jimat apabila ia disiarkan secara percuma (di RTM),” katanya.

Sebelum ini, Menteri Komunikasi dan Multimedia, Gobind Singh Deo berkata, RTM akan menyiarkan 41 perlawanan piala dunia yang menelan belanja RM30 juta dengan 27 daripadanya disiarkan secara langsung. (Sumber: Sinar Harian)

RAHSIA FAIL MERAH TERBONGKAR

Rahsia ‘fail merah’ yang sebelum ini hanya boleh diakses pihak tertentu terbongkar apabila mengandungi penyelewengan dan skandal membabitkan syarikat 1MDB.

Menteri Kewangan, Lim Guan Eng dalam satu wawancara berkata, beliau sangat terkejut apabila mengetahui kandungan fail merah itu yang sebelum ini cuba disorok oleh kerajaan BN.

Beliau berkata, sebelum ini kesemua fail tersebut tidak boleh diakses kerana kerajaan BN menghalang auditor dan pegawai yang bertanggungjawab untuk menelitinya secara profesional dan integriti.

“Fail-fail merah yang sebelum ini begitu sulit telahpun dibuka. Saya sangat terkejut kerana fail tersebut mengandungi banyak skandal termasuk pembayaran hutang untuk 1MDB.

“Rupa-rupanya hutang-hutang 1MDB sebelum ini dibayar oleh kerajaan. Padahal sebelum ini 1MDB beritahu mereka bayar sendiri. Mereka tak bayar satu sen pun hutang-hutang mereka,” katanya kepada Sinar Harian semalam.

Pada hari pertama di kementerian itu, Guan Eng berkata beliau diberitahu Timbalan Ketua Setiausaha Perbendaharaan Datuk Siti Zauyah Mod Desa dan Ketua Audit Negara, Tan Sri Madinah Mohamad mengenai kedudukan semasa kewangan negara, dan pendedahan yang mengejutkan bahawa mereka tidak dapat mengakses akaun dan laporan tertentu.

Menyifatkannya sebagai skandal paling besar di dunia, Guan Eng berkata, sebanyak RM7 bilion telah dibayar dan lebih menyedihkan kerajaan terpaksa menanggung beban membayar RM38 bilion lagi sehingga 2039.

Katanya, jumlah tersebut juga belum dikira faedah, jadi boleh dinilai betapa besar kerugian dan kehilangan sumber pendapatan rakyat untuk membayar hutang 1MDB sahaja.

“Bayangkan sekiranya wang ini boleh dilaburkan digunakan untuk rakyat. Bukankah kita boleh menyelesaikan sebahagian besar masalah kita, tapi ternyata skandal 1MDB ini telah memberi impak negatif ke atas keadaan ekonomi kita.

“Saya berterus terang soal ini. Sebab itu kita terpaksa ambil langkah-langkah bagi mengurangkan mengurangkan impak negatif tersebut,” tegas beliau.

Guan Eng turut mendedahkan hasil siasatan mendapati bahawa 1MDB sebagai syarikat pelaburan strategik hanyalah rekaan semata-mata.

“Satu rekaan yang betul-betul jahat… tak ada langsung. Kita akan siasat dengan lebih teliti supaya rakyat tahu penyelewengan melalui 1MDB ini.

“Kita akan cuba atasi kerana 1MDB ini adalah sejarah hitam yang kita akan ingat buat selama-lamanya,” katanya.

Setiausaha Agung DAP itu berkata, fail-fail merah itu turut mengandungi kontrak-kontrak yang mempunyai syarat-syarat yang agak luar biasa yang merugikan kerajaan.

“Ada beberapa kontrak di mana pembayaran dibuat walaupun kemajuan kerja hanya 10 hingga 15 peratus. Lebih dua pertiga nilai kontrak ataupun jumlah kontrak telah pun dibayar.

“Kita sedang siasat perjanjian-perjanjian yang agak luar biasa ini. Biasanya kalau kerja siap 30 peratus, kita akan bayar 30 peratus. Tetapi ini tidak diamalkan.

“Kerja baru siap 30 peratus tetapi sudah dibayar 70 peratus. Mengapa? Kerana perjanjian dibuat bergantung kepada tempoh masa iaitu pembayaran dibuat setiap enam bulan, tak kira ada buat kerja atau tak buat kerja,” katanya.

Walaupun begitu katanya, pihaknya tidak boleh mengatakan perbuatan itu salah kerana telah termaktub dalam kontrak.

“Kita akan siasat dan tanya mengapa mereka buat kontrak macam ini yang tidak memihak kepada kepentingan negara. Itulah yang kita kena siasat,” katanya. (Sumber: Sinar Harian)

Loading...

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Loading…

Comments

comments

Maher Zain Hadiahkan Erdogan Sebuah Lagu Istimewa. SEBAK

Ini Komen BERANI Tajuddin Abd Rahman Yang Buat Ahli MCA Semua PANAS