in

Dahulu Laut. Tapi Selepas 40 Tahun Saintis TERKEJUT Bila Dapati Ada “SESUATU” Terjadi

Subhanallah. Setiap Yang Terjadi Itu Pasti Ada Hikmahnya InsyaAllah.

Dahulu Laut. Tapi Selepas 40 Tahun Saintis TERKEJUT Bila Dapati Ada “SESUATU” Terjadi | Khalifah Mail Online – Tahun 1977 seorang saintis telah mengkaji Laut Aral, sumber garam ke-4 terbesar di dunia. Selepas 40 tahun menamatkan kajiannya, dia rindu dan pergi kembali ke Laut Aral dan terkejut apabila menemui……….. Subhanallah Allah Allah Allah. Tgk 20 gambar ini. MENGEJUTKAN…..

LAUT BESAR DAHULUNYA

Berjuta-juta tahun yang lalu, bahagian barat laut Kazakhstan, dan selatan Uzbekistan telah diliputi oleh laut besar di darat.

Tetapi kini lautan garam daratan keepat terbesar di dunia tersebut (Laut Aral) telah lenyap. Kenyataan ini lah yang berlaku di bahagian barat laut Kazakhstan, dan selatan Uzbekistan

Lautan berkeluasan 68,000 kilometer persegi ini pernah menjadi lokasi industri perikanan yang berkembang maju, kini merupakan laut yang hanya 10% daripada saiz asal, terlalu masin dan tercemar untuk menyokong kehidupan ikan dan haiwan-haiwan air yang lain.

SEMAKIN LAMA SEMAKIN MENGECUT DAN “HILANG”

Aliran air secara mendadak ini mengurangkan aliran sungai, menyebabkan Laut Aral mengecut sebanyak lebih daripada 50%, kehilangan dua pertiga daripada jumlah itu, dan sangat meningkatkan tahap kemasinannya.

Pada kadar semasa penurunan, Laut Aral mempunyai potensi untuk hilang sepenuhnya menjelang 2020! Boleh tengok gambar2 di bawah ini. KREDIT TAOTAUJEE.

GAMBAR-GAMBAR TERKINI LAUT ARAL YANG “HILANG”




















Loading...

Comments

2 Pings & Trackbacks

  1. Pingback:

  2. Pingback:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Loading…

Comments

comments

KEJAM. Ibu Bakar Anak 4 Tahun Sampai Mati. Puncanya Amat TAK MASUK AKAL

Misteri “BAU BUSUK” Di Sebuah Kondo Milik Warga Korea Terjawab Apabila Jiran Temui “SESUATU”