in

Apa Hukum Ambil Wuduk Guna Air LAUT MATI ? Ini Jawapan Ustaz Azhar Idrus Yg Amat MENGEJUTKAN

Semoga Ilmu Ini Bermanfaat Kepada Yang Hendak Pergi Ziarah Ke Jordan

Apa Hukum Ambil Wuduk Guna Air LAUT MATI ? Ini Jawapan Ustaz Azhar Idrus Yg Amat MENGEJUTKAN | Khalifah Mail Online – Laut Mati di Jordan merupakan antara tempat pelancongan yang sangat popular di dunia. Bukan sahaja umat Islam sahaja yang pergi ziarah tempat ni tetapi non-muslim pun turut ramai pergi sini. Ada orang tanya Ustaz Azhar Idrus (UAI), apa hukum ambil wuduk guna Air Laut Mati ? Ini jawapan UAI. Kongsikan pada yang lain.

Dalam ilmu fardhu ain fiqih tentang masalah hukum air, disebutkan senarai air makruh yang terbagi kepada tiga iaitu air yang sangat hangat, air yang sangat sejuk dan air yang terjemur pada suatu wilayah yang sangat panas.

Air yang sangat hangat dan sejuk itu jadi makruh digunakan disebabkan ia boleh menimbulkan merasa sakit pada badan ketika menggunakan air itu, dan pendapat para ahli kesihatan menggunakan air yang sangat hangat akibat terjemur itu dapat menyebabkan penyakit kulit, dan tidak makruh memakai air yang sedang hangatnya atau sejuknya.

Air yang sangat hangat itu makruh digunakannya dengan empat syarat iaitu :

➜ Air yang terjemur pada negeri atau wilayah yang bercuaca sangat panas seperti di Kota Mekah.

➜ Air yang terjemur yang menggunakan tempat atau wajan yang terkena tukul, seperti gayung dan sebagainya yang terbuat dari besi, tembaga dan sebagainya. Selain dari emas, perak, tanah, batu dan kayu.

➜ Air bekas terpakai pada badan manusia sekalipun bekas memandikan mayat, bekas mandi kuda atau haiwan sejenisnya selain babi dan anjing, serta bekas orang yang berpenyakit kulit.

➜ Dan makruh memakai air dan tanahnya yang dimurkai, dibenci kaumnya atau penduduknya seperti air pada kaum negeri Samud, air kaum Luth (Laut Mati), air telaga Barhud, air kaum negeri Babil dan air telaga Dzarra.

Tempat-tempat yang kena laknat oleh Allah Taala bukanlah tempat untuk kita berseronok seperti bermandi-manda dan bermain lumpur. Pada zaman sahabat dulu, para sahabat dilarang untuk pergi ke Laut Mati kerana ianya telah dilaknat Allah. Jika terpaksa melalui kawasan Laut Mati pun, mereka akan menundukkan kepala supaya mereka tidak melihat ke kawasan yang berair itu.

Jadikanlah tempat yang tiada hidupan di dalamnya itu sebagai iktibar dan lambang kebesaran Allah Taala, juga sebagai tanda keadilan-Nya di dunia lagi agar manusia sentiasa mengagungkan dan membesarkan syariat-Nya. Kongsikan.

VIDEO JAWAPAN USTAZ AZHAR IDRUS TENTANG LAUT MATI

Sumber: Tarbiyah Islam

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Loading…

Comments

comments

7 Fakta Tentang IPHONE 8 Yang Ramai TAK SABAR Untuk Tahu. No. #5 Paling WOW

Ada “SESUATU” Di Sebalik Ukiran 4 Kepala Bekas Presiden USA Ni Yang Bakal Buat Ramai WOW