in

Saksi Utama 1MDB Justo Jumpa SPRM Selama 5 Jam. Ini Yang Dibincangkan. Perghh.

Kes 1MDB Ni Macam Dah Lama Lagi Je Nak Selesai. Doakan.

Saksi Utama 1MDB Justo Jumpa SPRM Selama 5 Jam. Ini Yang Dibincangkan. Perghh. | Justo, bekas pekerja Petro Saudi ni datang semula ke Malaysia dan berjumpa dengan pihak SPRM. Wartawan terkejut bila tau perkara yang dibincangkan. Jom baca.

BANTUAN UNTUK BACA 230,000 EMAIL DAN CAKERA KERAS

Pemberi maklumat Switzerland dan bekas eksekutif PetroSaudi International, Xavier Andre Justo kembali semula ke Malaysia untuk kali ketiga bagi membantu siasatan 1Malaysia Development Bhd (1MDB).

Justo ditemuramah oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) selama lebih lima jam semalam.

Beliau juga berjanji untuk terus membantu Malaysia dalam segala cara, termasuk memberi keterangan dalam perbicaraan di sini.

Banyak perkara berlaku hampir sedekad lalu di PetroSaudi masih segar dalam fikirannya, sekiranya beliau mengambil pendirian.

Justo berurusan dengan 237,000 e-mel dan fail dalam cakera keras yang akhirnya menemui skandal kewangan mega.

“Anda mesti tahu bahawa ia berlaku sembilan tahun yang lalu dan sukar untuk melalui semua e-mel dari cakera keras.

“Ia adalah sesuatu yang memerlukan bertahun-tahun untuk dibaca.

“Malah, 20 orang tidak dapat melakukan tugas ini dengan cepat jika mereka tidak mempunyai pengetahuan dalaman dan saya boleh membantu,” kata lelaki berusia 52 tahun itu kepada The Star.

“Anda memerlukan orang seperti saya, yang tahu kronologi peristiwa dengan baik dan individu yang terlibat di dalamnya, untuk menapis data.

“Terdapat maklumat yang sangat penting seperti dokumen urus niaga yang berguna untuk siasatan, serta mesej peribadi di antara kakitangan yang kita tidak perlukan,” tambahnya.

Setahun bertugas di pejabat PetroSaudi di London, Justo mendakwa beliau menemui unsur “penipuan dan perbelanjaan mewah” di PetroSaudi.

Beliau akhirnya meninggalkan syarikat itu pada April 2011 selepas tidak bersetuju dengan ketua pegawai eksekutifnya, Tarek Obaid.

Pada bulan Jun 2011, beliau memperolehi cakera keras daripada kakitangan IT syarikat itu untuk melindungi dirinya kerana beliau adalah pengarah utama yang telah menandatangani dokumen syarikat. (Sumber: Malaysiakini)

ROSMAH AKHIRNYA JAWAB LAPORAN WSJ TENTANG 1MDB

Peguam Datuk K Kumaraendran dan Datuk Geethan Ram Vincent mengeluarkan kenyataan bagi pihak isteri bekas perdana menteri, Rosmah Mansor sebagai menjawab dakwaan terbaru dalam laporan Wall Street Journal (WSJ).

Para peguam berkata anak guamnya Rosmah tidak ada kaitan dengan syarikat pelaburan dana negara, 1MDB.

“Kami telah meneliti perkara-perkara yang dilaporkan dalam Wall Street Journal (WSJ), yang memetik sumber, yang mendakwa bahawa Datin Seri Rosmah merupakan individu utama dalam dakwaan penyelewengan kewangan 1Malaysia Development Berhad (1MDB).

“Kami ingin ulangi di sini, bahawa anak guam kami tidak mempunyai kaitan, ataupun berperanan secara langsung dan tidak langsung dengan operasi harian syarikat tersebut, lebih-lebih lagi pengurusan kewangannya, atau mereka yang dilantik untuk mengawasi firma itu,” kata kenyataan itu.

Peguam itu juga berkata sebagai isteri kepada perdana menteri pada waktu itu, Rosmah tidak terlibat dengan keputusan yang dibuat Najib.

‘Merosakan Imej Datin Seri’

“Selaku isteri seorang perdana menteri pada ketika itu, Datin Seri Rosmah menjauhkan diri daripada perkara-perkara yang ditangani oleh Datuk Seri Najib Razak, dan tidak pernah Datik Seri pada bila-bila masa pun mempengaruhi apa juga keputusan yang dibuat pihak eksekutif.

“Oleh itu, dengan menghubungkan Datin Seri Rosmah terus kepada 1MDB, dan menimbulkan tuduhan terhadapnya, kami bimbang ianya suatu usaha untuk mempengaruhi hasil siasatan yang sedang dijalankan dan paling teruk untuk merosakkan imej Datin Seri Rosmah.

“Datin Seri Rosmah Mansor akan terus bekerjasama dengan pihak berkuasa berkenaan yang menyiasat perkara ini,” maklum kenyataan itu lagi.

Laporan terbaru WSJ memetik sumber-sumbernya menggambarkan Rosmah sebagai kuasa sebenar di belakang pentadbiran Najib.\

Laporan itu memaparkannya sebagai “wanita pertama yang kuat” yang mana pendapatnya sering menguasai “Najib yang kurang tegas” dan mereka kekal sebagai “pasangan setia”. (Sumber: Malaysiakini)

Loading...

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Loading…

Comments

comments

Isu ECRL. Dituduh Kroni PM. Ini Tindakan Vincent Tan Buat Ramai Terus TERDIAM

Ramai Gelak Beg Tangan Bijan. Tapi Harganya Buat Ramai TERKEDU