in

Kenapa Nyamuk Asyik Gigit Aku Je. Saintis Dedah Puncanya Yang Buat Ramai TERKEJUT…

Eh Kenapa Nyamuk Suka Sangat Gigit Aku NI. Orang lain Biasa Ja Aku Tengok.

Kenapa Nyamuk Asyik Gigit Aku Je. Saintis Dedah Puncanya Yang Buat Ramai TERKEJUT… | Khalifah Mail Online – “Eh, punyalah ramai-ramai orang kat sini, aku seorang saja yang tergaru-garu. Kenapa nyamuk suka sangat dekat aku? Ish, tak boleh jadilah macam ni. Dah guna tips halau nyamuk pun masih tak berkesan. Kenapa, sedap sangat ke darah aku ni?”

Siapa kat sini yang sering menjadi mangsa gigitan nyamuk? Kadang – kala bila kita berada di kawasan banyak nyamuk anda sering menjadi tumpuan gigitan berbanding rakan yang lain. Ada yang menggelar mereka ini ‘darah manis’. Tapi, betulkah istilah itu wujud dari segi sains? Mengapa sesetengah orang lebih sensitif dan ‘disukai’ oleh nyamuk? Mari kita tengok apa yang ditemui oleh kajian-kajian pakar saintis tentangnya. Ramai tak sangka.

1. DARAH JENIS ‘O’

Nyamuk memang menghisap darah untuk menghasilkan protein daripadanya. Persoalannya, adakah sesetengah jenis darah lebih ‘menyelerakan’ berbanding darah lain? Ya. Menurut laman web sains Smithsonian.com, mereka yang memiliki darah jenis O adalah 2 kali ganda lebih menarik perhatian berbanding darah jenis A, iaitu kumpulan darah yang paling kurang diminati oleh nyamuk.

Kajian yang sama juga menunjukkan bahawa sesetengah orang akan mengeluarkan bahan kimia melalui kulit mereka yang menyatakan jenis darah mereka.

2. BERBADAN GEMPAL

Salah satu cara nyamuk mengesan mangsa mereka adalah dengan cara menghidu karbon dioksida yang dihembuskan oleh manusia.

Umumnya, mereka yang berbadan besar biasanya akan menghasilkan lebih banyak karbon dioksida. Oleh itu, lebih mudahlah nyamuk mengesan mangsa ini.

3. AHLI SUKAN

Nyamuk amat tertarik dengan suhu badan yang lebih tinggi serta kandungan asid laktik, ammonia, dan asid urik yang biasanya didapati daripada peluh.

Walaupun atlet, ahli sukan, atau mereka yang aktif bergerak secara fizikal mempunyai kadar metabolisme yang lebih tinggi – yang juga diminati oleh nyamuk, faktor genetik juga memainkan peranan dalam bahan semulajadi yang terkandung pada badan.

4. WANITA MENGANDUNG

Dalam beberapa kajian seperti yang dilaporkan oleh Science Direct, wanita mengandung adalah 2 kali ganda lebih kerap digigit oleh nyamuk.

Saintis mempercayai bahawa ini adalah kerana wanita mengandung mempunyai suhu badan yang lebih tinggi dan melepaskan lebih banyak gas karbon dioksida.

Hal ini menyebabkan wanita mengandung sangat berisiko terhadap Virus Zika yang telah dikesan di negara kita.

5. KOMPOSISI MIKROB PADA KULIT

Kita semua mempunyai flora mikrob yang unik dan cantik yang hidup di kulit kita. Malah, kita mempunyai lebih banyak mikrob pada kulit kita berbanding sel-sel kulit yang sebenarnya. Dan komposisi unik mikrob kami mempengaruhi berapa nyamuk yang mahu menggigit kami.

6. BERPAKAIAN GELAP

Selalu kita dengar tips halau nyamuk adalah dengan mengenakan pakaian berwarna cerah. Tapi kenapa?

Ini kerana warna gelap menyerap haba, manakala warna cerah memantulkan haba.

Maka, nyamuk yang mempunyai deria suhu yang sangat sensitif ini lebih tertarik pada haba yang terdapat pada warna gelap. Selain itu, sains juga menguatkan dakwaan ini di atas fakta bahawa deria penglihatan mereka lebih tajam dalam keadaan gelap.

Sumber : Sehinggit : SirapLimau

Loading...

Comments

One Ping

  1. Pingback:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Loading…

Comments

comments

“Kami Tunggu Tapi Cikgu Tak Kunjung Tiba Sebelum Kami Dapat Whatsapp Rupa2nya….”

Jenazah Dato MUNTAH Darah BUSUK, Perkuburan Jadi RIUH. Pemandu Dedah Rupa2nya “INI” Yang Dibuatnya Semasa Hidup…