in

Apa Hukum Selalu Tidur Waktu Tengahari ? TAK SANGKA Ini Jawapan Ustaz Yang Ramai TAK TAHU

Tidur Sekejap Je Tengah Hari Masa Hari Kerja Tu. Bos Masuk Nanti Kena ‘BOM’ Pulak Hehe

Apa Hukum Selalu Tidur Waktu Tengahari ? TAK SANGKA Ini Jawapan Ustaz Yang Ramai TAK TAHU | Khalifah Mail Online – Selalu kita dengar orang barat atau warga jepun ajar anak-anak mereka untuk take a nap pada waktu tengah hari kan? Pelajar di jepun memang digalakkan untuk tidur sekejap di dalam kelas, malahan memang satu benda wajib untuk take a nap untuk pelajar sekolah di jepun. Malaysia bila nak buat pulak, hehe…

Soalan : Ustaz.. kenapa 15-30 minit sebelum masuk waktu zohor kita diharamkan melakukan sebarang solat?

JAWAPANNYA:

1) Ketika itu matahari berada di kemuncak langit sebelum gelincir (masuk Zohor). Disebut juga waktu rembang.

2) Waktu ini diharamkan solat sunat apa pun kecuali:

– Pada hari Jumaat bagi lelaki yang hadir solat Jumaat.
– Berada di Masjidil Haram (Mekah, Madinah dan Al-Quds).

3) Waktu ini, jin & syaitan sedang mengambil tenaga mereka kerana ciptaan mereka dari unsur api.

– Dengan pancaran matahari yang kuat, tenaga mereka bertambah dengan cepatnya (recharge).

4) Ketika ini jugalah, ahli sihir membuat dan ‘menuju’ ilmu hitam mereka selain pada waktu tengah malam. (menurut Ilmu Perubatan Islam)

5) Manusia pula sebaliknya. Ketika ini, badan berada pada tahap paling lemah.

– Maka Islam menggantikan ibadat solat sunat dengan tidur sunat yang namanya Qailulah untuk tujuaan kecergasan fizikal dan juga rohani.

6) Qailulah 15-30 minit sebelum Zohor. Itu yang terbaik.

7) Qailulah juga antara cara untuk awet muda. Kerana ketika tidur, segala tekanan kerja dan kehidupan di siang hari dilepaskan secara semulajadi.

8) Ikuti sunnah, pasti ada kejayaan.

APA ITU QAILULAH

Qailulah ialah tidur sebentar pada siang hari.

BILA WAKTU PALING SESUAI UNTUK AMALKAN QAILULAH

Mengikut pengalaman mereka yang istiqamah mengamalkan Qailulah, waktu paling baik ialah antara pukul 12 tengahari sehingga sebelum Zohor. Namun boleh juga dilakukan selepas Zohor.

APAKAH KEBAIKAN QAILULAH

Mengikut kajian, 1 minit Qailulah kualitinya bersamaan dengan 45 minit waktu tidur kita di waktu malam. Jadi, cukup sekadar dapat 15 minit Qailulah, kita sudah boleh bangun solat malam tanpa rasa mengantuk, insyaAllah.

Qailulah atau tidur sekejap waktu tengahari akan memudahkan kita untuk bangun malam dan berqiamulail.

Orang barat memanggil Qailulah sebagai “nap”. Di negara barat biasanya “nap” dilakukan dari pukul 2-4 petang. Hasil kajian menunjukan amalan “nap’ waktu tengahari dapat mengelakkan penyakit jantung.

Menurut kajian lagi, manusia perlu berehat setelah 6-8 jam berjaga. Kita orang Islam akan bangun seawal jam 5.30 pagi untuk solat subuh. Kalau dikira dari waktu subuh hingga pukul 12-1 tengahari, ia sudah cukup 7-8 jam kita berjaga.

Jadi Qailulah @ nap ini adalah sangat-sangat berpatutan untuk dilakukan pada masa itu. Ia sangat sesuai denga fitrah badan manusia.

Menurut mereka yang istiqamah mengamalkan Qailulah, sebaik bangkit dari Qailulah, kita mungkin akan pening sedikit selama 5-20 minit.

Tetapi selepas itu, kita akan mendapati perubahan mendadak dari segi emosi, kecerdasan dan fokus.

Sama2 la kita [email protected] sekejap sblm zohor ….

Apakah itu Hailulah, Qailulah dan A’ilulah ?

Hailulah ialah tidur selepas solat Subuh (org yg tak bangun solat Subuh juga termasuk) Hailulah menyebabkan rezeki kita terhijab dan menjadi tidak murah rezeki.

Qailulah ialah tidur sekejap sebelum zohor sekadar 26 minit, ianya amat bermanfaat (sumber kekuatan solat mlm).

A’ilulah ialah tidur selepas solat Asar, ianya mengundang penyakit pada badan dan jiwa serta perasaan gundah gulana, kecewa dan gelisah.

Sumber : Nur Amirah

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Loading…

Comments

comments

SUBHANALLAH. Anak MALU Nak Urus Jenazah Bapa. Patut lah Rupanya Ada “SESUATU” Yang Disembunyikan…

Subhanallah. Tentera Israel DISERANG Penduduk Yahudi. Siapa Sangka Ini PUNCANYA