in

Rampasan Barang. Ini PERMINTAAN Terkini Najib Buat Ramai TAK SETUJU

Tak Terjangkau Akal Fikiran Ada Harta Sebanyak Tu Dalam Sebuah Rumah. Allahu.

Rampasan Barang. Ini PERMINTAAN Terkini Najib Buat Ramai TAK SETUJU | Selepas viral harta rampasan bernilai bilion ringgit, terkini Najib membuat permintaan kepada pihak polis. Nak bagi ke tak ?

NAJIB NAK LIHAT HARTA RAMPASAN TERSEBUT

Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak berkata, penilaian barang, terutama barang kemas yang dirampas polis di kediaman yang dikaitkan dengannya adalah subjektif dan tidak realistik.

“Ia bergantung kepada sumber permata itu. Ia bergantung adakah ia hadiah atau bila ia dibeli. Penilaian mungkin akan jadi berbeza.

“Maka, janganlah kita terlalu teruja dengannya. Marilah kita melihat barang berkenaan, setiap barang, dan kami berharap dapat memeriksanya dan kita dapat membuat kesimpulan sumber barang itu dan dapat dijelaskan mengenai barang yang disita oleh polis,” katanya.

Beliau berkata demikian dalam temubual eksklusif bersama Malaysiakini di pejabat portal berita itu di Petaling Jaya, hari ini.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Komersial (JSJK) Bukit Aman, Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh, hari ini, mendedahkan jumlah keseluruhan nilai barangan dirampas di kediaman berkaitan Najib ialah antara RM900 juta hingga RM1.1 bilion.

Ia membabitkan 12,000 pelbagai barang kemas yang ditemui dalam 25 daripada 72 beg yang dirampas polis dalam serbuan, Mei lalu.

Antara barang kemas itu ialah cincin, berlian, gelang dan subang yang keseluruhannya dengan nilai pasaran kira-kira RM880 juta.

Daripada jumlah itu, sebanyak 2,200 unit adalah cincin, 1,400 rantai, gelang tangan 2,100 unit, subang 2,800 unit, kerongsang 1,600 unit dan tiara 14 unit.

Barang paling berharga adalah seutas rantai emas dengan berlian putih berharga RM6.4 juta.

Turut dirampas, sebanyak 567 beg tangan membabitkan 37 jenama seperti Hermes, Prada dan Chanel serta Bijan.

Beg tangan Hermes bernilai kira-kira RM51.3 juta dan paling mahal berharga RM1.6 juta.

Selain itu, turut dirampas 234 cermin mata hitam seperti Gucci dan Dior kesemuanya bernilai RM374,000, enam beg mengandungi 423 utas jam tangan bernilai RM78 juta membabitkan lebih 100 jenama.

Kesemua barang kemas dan wang kini disimpan di Bank Negara.

Najib berkata, seperti mana-mana suami, beliau tidak menyedari sejauh mana koleksi barang kemas dan barang kemas yang dimiliki isterinya, Datin Seri Rosmah Mansor. (Sumber: Berita Harian)

BIJAN JENAMA MEWAH IKONIK

Ramai yang ternganga apabila mendengar nama Bijan disebut sebagai salah satu jenama beg yang dirampas daripada kediaman yang dikaitkan dengan bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak.

Ramai yang tidak pernah mendengar nama jenama berkenaan, malah media meminta Pengarah Siasatan Jenayah Komersial Bukit Aman, Datuk Seri Amar Singh Ishar Singh dalam sidang media semalam mengeja perkataan Bijan bagi mendapatkan kepastian mengenai jenama berkenaan.

Bijan yang disebut Amar Singh itu bukanlah jenama yang mengambil nama bijian bijan sebaliknya Bijan yang disebut sebagai bizaen (perkataan dalam bahasa Iran) adalah antara jenama yang paling eksklusif dan antara termahal di dunia yang dikategorikan sebagai barang rekaan khas dan jenama ikonik.

Berdasarkan carian di blog, The Most Expensive Journal, Bijan adalah antara jenama fesyen yang menjual kelengkapan lelaki dan wanita termahal di dunia dengan harga stokin mencecah RM403 sepasang, manakala harga bagi tali leher bermula pada harga RM4,031 setiap satu dan satu persalinan sut bermula pada harga RM100,000.

Pada mulanya, jenama Bijan ini hanya boleh ditempah khas daripada pereka fesyen terkemuka Bijan Pakzad (meninggal dunia 2011) yang juga pengasas jenama ini melalui temujanji khas.

Bijan pada awalnya adalah satu-satunya pereka fesyen bagi semua jenis kelengkapan badan lelaki, iaitu daripada pakaian, kasut, skaf, tali leher, barang kemas dan jam tangan hingga ke beg bimbit dan haruman eksklusif.

Beliau kemudiannya menambah koleksi kepada pakaian dan kelengkapan wanita termasuk beg tangan, haruman dan barang kemas.

Bijan juga pernah bekerjasama dengan Bugatti menghasilkan rekaan khas untuk jenama kereta berkenaan.

Amar Singh mendedahkan beg jenama Bijan itu tidak boleh dibeli di pasaran biasa sebaliknya ia ditempah khas adalah antara 567 beg tangan daripada 37 jenama yang dirampas di kediaman bekas Perdana Menteri itu dan paling mahal dipercayai beg jenama Bijan berharga RM1.6 juta.

Difahamkan harga bagi satu beg sandang kulit buaya dicatatkan dalam portal online berharga RM16,105.

Selain jenama Bijan, beg tangan yang dirampas termasuklah jenama Hermes, Prada dan Chanel. Beg tangan Hermes saja bernilai kira-kira RM51.3 juta.

Harga bagi beg tangan Birkin jenama Hermes adalah antara RM25,000 and RM100,000 dan beg koleksi khas harganya lebih daripada jumlah itu.

Untuk rekod, Bijan Pakzad yang lebih dikenali sebagai Bijan kelahiran Iran mencipta nama di Los Angeles, Amerika Syarikat adalah perunding imej kepada lima Presiden Amerika Syarikat lebih 40 tahun bermula daripada zaman Ronald Reagan, George Bush, George W Bush, Bill Clinton dan Barack Obama.

Beliau juga adalah pilihan bekas Perdana Menteri Britain, Tony Blair and Presiden Russia, Vladmir Putin selain menjadi pereka pilihan selebriti dan tokoh terkemuka dunia seperti Malcolm Forbes, Roger Moore, Pierre Trudeau, Raja Juan Carlos, Barry Manilow, Raja Hussein (Jordan) dan pemain gitar, George Benson dan pemain bola keranjang Micheal Jordan.

Pereka fesyen itu juga turut menjadi pilihan pereka fesyen lain seperti Oscar de la Renta, Tom Ford dan Giorgio Armani, selain artis berprofil tinggi seperti Tom Cruise and Anthony Hopkins.

The Huffington Post menamakan butik House of Bijan sebagai kedai ikonik yang paling mahal yang mana Bijan memaparkan kemewahannya menerusi rekaan dalaman dihiasi candelier kristal, perabot mewah dan lantai marmar.

Sebelum kematiannya, Bijan yang dikenali sebagai pereka fesyen eksklusif hanya menerima tempahan melalui temujanji khas dengan di butiknya di Rodeo Drive Beverley Hill di Los Angeles. Bijan hanya menerima lima hingga enam pelanggan dalam satu hari.

Dalam satu laporan media mengenai syarikat 1Malaysia Development Berhad (1MDB), Los Angeles dinamakan sebagai destinasi pilihan beli belah isteri Najib, Datin Seri Rosmah Mansor. (Sumber: Berita Harian)

Loading...

Comments

One Ping

  1. Pingback:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Loading…

Comments

comments

Rampasan Bilion Ringgit Najib. Ini Respon Anwar Ibrahim Dari Hospital Yang Ditunggu Ramai

Selepas Permintaan Nak Lihat Barang Dirampas Ditolak, Ini Pula Tindakan Najib