in

Skandal 1MDB. Kenyataan Terkini Najib Kepada Zeti Buat Ramai Terkesima

Wartawan Seronok Benar Temuramah Bekas Perdana Menteri. Ada Je Perkara “Best” Yang Diberitahu.

Skandal 1MDB. Kenyataan Terkini Najib Kepada Zeti Buat Ramai Terkesima | Terkini ketika ditemui wartawan, Najib beri kenyataan mengejutkan tentang Zeti, bekas Gabenor Negara yang buat ramai terkesima. Tak sangka.

ZETI TAHU TENTANG RM2.6 BILION DALAM AKAUN

Bekas Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak mendakwa Tan Sri Zeti Akhtar Aziz ketika menjadi gabenor Bank Negara sedar tentang Rm2.6 bilion dalam akaunnya sebelum PRU 2013, tetapi tidak mempersoalkan perkara itu.

“Jika Bank Negara tahu tentang dana ini, dan mereka ada bayangan atau pengetahuan bahawa mungkin akan ada keraguan tentang sumbernya, mereka patut beritahu saya.

“Tetapi ia tidak berlaku. Jadi saya menyangka ia tiada masalah,” katanya dalam wawancara eksklusif bersama Malaysiakini minggu lalu.

Ditanya sekali lagi sama ada Zeti tidak membangkitkan sebarang amaran, Najib menjawab: “Tidak, tiada maklum balas daripada Bank Negara. Saya sangka semuanya baik.”

Malaysiakini sedang cuba menghubungi Zeti bagi mendapatkan responsnya terhadap dakwaan itu.

Dakwaan sama turut dibangkitkan pihak lain sebelum ini.

Najib sekali lagi menyatakan wang berjumlah AS$681 juta (biasanya dirujuk sebagai RM2.6 bilion) adalah derma daripada anggota keluarga diraja Arab Saudi.

Beliau juga menegaskan telah mengembalikan AS$620 juta daripada wang itu kepada pendermanya selepas PRU.

Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ) dalam saman sivilnya mendakwa wang tersebut berasal daripada 1MDB.

Zeti, yang bersara pada 2016 selepas 16 tahun menjadi gabenor Bank Negara, kini merupakan anggota Majlis Penasihat Kerajaan yang ditubuhkan Perdana Menteri Tun Dr Mahathir Mohamad.

Minggu lalu, beliau dilantik menjadi pengerusi kumpulan Permodalan Nasional berhad (PNB) menggantikan Tan Sri Abdul Wahid Omar.

Dakwaan Sejak 2016

Terdahulu, bekas pengarah Jabatan Hal Ehwal Khas (JASA) Datuk Puad Zarkashi pernah menyuarakan dakwaan sama – bahawa Zeti tahu akan wang RM2.6 bilion itu – dalam satu pertemuan dengan pelajar Malaysia di Australia pada 2016.

Puad berkata pemimpin Umno telah bertemu Najib ketika skandal itu mula meletus pada 2015.

Puad berkata Najib ketika itu mengaku menerima wang tersebut dan mendakwa telah berbincang mengenainya dengan Zeti, malah Bank Negara memberi kebenaran untuk wang tersebut dibawa masuk.

Beliau berkata Najib turut memiliki dokumen kelulusan daripada Bank Negara.

Setakat ini, Zeti tidak mengulas dakwaan Najib dan Puad itu.

Zeti merupakan anggota jawatankuasa kerja yang diketuai bekas peguam negara Tan Sri Abdul Gani Patail yang menyiasat wang RM2.6 bilion dan RM42 juta dalam akaun peribadi Najib. (Sumber: Malaysiakini)

ZAHID BERADA DI SPRM SELAMA 9 JAM

Presiden Umno Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi selesai memberi penjelasan kepada Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) selepas hampir sembilan jam berada di dalam bangunan agensi penguat kuasa terbabit hari ini.

Bercakap kepada media selepas itu Ahmad Zahid berkata SPRM hanya merekodkan keterangan beliau berhubung pertemuannya dengan anggota keluarga diraja Arab Saudi yang didakwa menderma sejumlah besar wang kepada Datuk Seri Najib Razak.

Untuk rekod bekas timbalan perdana menteri itu tiba di bangunan Ibu Pejabat SPRM di Putrajaya kira-kira jam 9.50 pagi tadi ditemani seorang pengawal.

Tiada peguam dilihat menyertai pertemuan berkenaan. Beliau kemudian keluar dari bangunan itu kira-kira jam 6.30 petang.

Bercakap kepada media, Ahmad Zahid yang baru saja disahkan sebagai pengganti Najib bagi mengepalai Umno berkata pegawai SPRM menjalankan tugas mereka secara profesional.

Katanya pegawai penyiasat juga memberikan ruang kepada beliau untuk memberikan penjelasan berhubung isu yang dibangkitkan.

“Saya amat yakin isu-isu yang berkaitan dengan menyebabkan persepsi negatif kepada masyarakat akan dapat dirungkaikan di SPRM pada waktu yang mereka akan tentukan,” katanya.

Anggota parlimen Bagan Datuk itu dijangka kembali sekali lagi ke SPRM esok.

Kali ini Ahmad Zahid akan diambil keterangan berhubung tuduhan beliau menyalahgunakan dana sebuah badan – dikenali sebagai Yayasan Akal Budi – yang dimiliki keluarganya. (Sumber: Malaysiakini)

Loading...

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Loading…

Comments

comments

Pahang Punyai Hutang RM3 Billion. Lepas Lama Diam Diri, Ini Jawapan Bekas MB

Tak Sangka. Ini Nasihat Abang Adik Tian Chua Buat Syed Saddiq Buat Ramai Respek