in

Wartawan Dedah CARA HALUS Israel Bantu Myammar Bunuh Rohingya Yang Buat Ramai GERAM

Semoga Allah Bantu Umat Islam Di Rakhine Myammar. Aaaamin.

Wartawan Dedah CARA HALUS Israel Bantu Myammar Bunuh Rohingya Yang Buat Ramai GERAM | Khalifah Mail Online – Kekejaman Rohingya terus berlaku, beribu-ribu diusir keluar, kanak-kanak dan wanita dibunuh begitu sahaja. Seorang wartawan Barat telah dedahkan “sesuatu” yang amat mengejutkan. Adanya penglibatan “halus” Israel dalam pembunuhan kejam etnik Rohingya ini yang buat ramai umat Islam geram.

ISRAEL JUAL SENJATA DAN PASUKAN KHAS BANTU TENTERA MYAMMAR

Beratus-ratus umat Islam Rohingya telah dibunuh oleh tentera Myanmar pada minggu lalu, dengan kanak-kanak dilaporkan dipenggal dan dibakar hidup-hidup – dan tidak mengejutkan bahawa Israel juga ada tangan di dalamnya.

Menurut Middle East Eye (MEE), syarikat Israel telah menjual senjata ke Myanmar dan mengambil bahagian dalam melatih pasukan khasnya di negara Rakhine, di mana kebanyakan kekerasan berlaku.

“Kerajaan Israel secara berterusan telah menjual senjata kepada pemerintahan diktator tentera di Burma selama bertahun-tahun,” aktivis hak asasi manusia Ofer Neiman berkata kepada MEE.

“Dasar ini sangat berkaitan dengan penindasan dan pengusiran Israel terhadap rakyat Palestin. Senjata yang digunakan melawan rakyat Palestin dijual sebagai ‘tempat menguji’ oleh beberapa rejim terburuk di planet ini.”

ANTARA PEMBEKAL SENJATA TERBESAR MYAMMAR

Memetik kumpulan hak asasi manusia dan pegawai Burma, MEE melaporkan bahawa Israel telah membekalkan rejim Myanmar dengan lebih 100 kereta kebal, senjata, dan bot untuk menjaga sempadan negara.

Di samping itu, syarikat-syarikat senjata Israel dilaporkan telah melatih pasukan khas Burma di Negeri Rakhine.

Sebagai contoh, TAR Ideal Concepts, diketuai oleh bekas Pesuruhjaya Polis Israel Shlomo Aharonishki, dipercayai telah mengarahkan “anggota pasukan khas Burma mengenai taktik pertempuran dan cara menggunakan senjata tertentu,” menurut Haaretz, akhbar sayap kiri Israel.

Memandangkan kedua-dua negara melakukan perdagangan, Min Aung Hlaing, Ketua Komander Angkatan Bersenjata Myanmar, melawat Israel pada bulan September 2015 dalam “perjalanan membeli-belah” senjata Israel.

Direktorat Kerjasama Pertahanan Antarabangsa Kementerian Pertahanan, Michel Ben-Baruch, menuju ke Myanmar pada musim panas yang sama. Perjalanannya menyaksikan ketua junta membeli bot peronda Super Dvora Israel, bersama-sama peralatan ketenteraan lain.

BISNES YANG MENGUNTUNGKAN

Petisyen untuk mengharamkan perdagangan senjata dengan Myanmar

Aktivis hak asasi manusia di Israel telah melancarkan petisyen yang menggesa Mahkamah Tinggi Israel untuk menguatkuasakan pengharaman eksport senjata ke Myanmar.

Kementerian Pertahanan Israel enggan menghentikan penjualan senjata dan berpendapat bahawa mahkamah tidak mempunyai bidang kuasa mengenai perkara itu, mendakwa bahawa ia “secara jelas diplomatik”.

Mahkamah Keadilan Tinggi menetapkan untuk mengeluarkan keputusan pada akhir September.

APA YANG BERLAKU DI MYAMMAR ?

Myanmar yang dahulunya dipanggil Burma, telah menyaksikan apa yang digelar oleh Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu sebagai pembersihan etnik terhadap minoriti Muslim di negara itu.

Masyarakat Muslim Rohingya hidup dalam kemiskinan yang dahsyat dan menghadapi diskriminasi dan penganiayaan berterusan dari populasi majoriti Buddha. Puluhan ribu telah melarikan diri sebagai pelarian, terutamanya ke Bangladesh.

Masyarakat ini telah mengalami penganiayaan selama berabad-abad, namun gelombang keganasan baru-baru ini bermula pada bulan Oktober 2016, selepas sembilan anggota polis Myanmar terbunuh dalam serangan terhadap pos keselamatan berhampiran sempadan Bangladesh.

Polis berkata anggota kumpulan Rohingya bersenjata berada di sebalik serangan.

Keganasan sedang berlaku di Negeri Rakhine, yang menempatkan kira-kira 1.1 juta penduduk Rohingya. Sementara pihak berkuasa di Myanmar mengatakan jumlah kematian adalah kira-kira 100, aktivis pula mengatakan sekurang-kurangnya 800 orang terbunuh.

Secara rasmi, pihak tentera mengatakan operasi itu bertujuan untuk memerangi keganasan, tetapi pembunuhan sewenang-wenangnya yang dilakukan itu menunjukkan sebaliknya.

Kerajaan Myanmar tidak memberikan pengiktirafan sah kepada masyarakat minoriti Muslim, dengan mendakwa mereka menjadi pendatang tanpa izin walaupun pada hakikatnya mereka telah tinggal di negara itu selama beberapa generasi.

Sumber : Laicikang

Loading...

Comments

One Ping

  1. Pingback:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Loading…

Comments

comments

Pukul 5 Pagi. Nampak Motorsikal Depan Tandas Stesen Minyak. Selepas Sejam Apa Yang Ditemui Amat MENGEJUTKAN

Viral Cikgu Wanita BERLUMPUR Ke Sekolah. Ini Komen Balas Beliau Buat Ramai RESPEK