in

Saintis NASA Temui Planet NERAKA. Apa Yg Ditemui Di Permukaannya Lebih MENGEJUTKAN

Subhanallah. Banyak Lagi Rahsia Alam Kita Tak Tahu Lagi

Saintis NASA Temui Planet NERAKA. Apa Yg Ditemui Di Permukaannya Lebih MENGEJUTKAN | Khalifah Mail Online – Neraka adalah satu tempat yang sangat mengerikan dan semua orang pun tak nak pergi ke neraka kan. Terkini NASA telah temui sebuah planet yang sifatnya hampir sama dengan neraka. Perincian ada di bawah.

PLANET DILIPUTI LAVA PANAS

Sekadar informasi, saintis di California dengan menggunakan teleskop angkasa NASA pakar astronomi berjaya menemui sebuah planet “neraka ‘yang bersaiz kecil.

Planet neraka itu mempunyai permukaan yang dilitupi oleh lava cair. Dipetik dari skymania, Sabtu (20/7/2012), planet baru yang diberi label UCF-1.01 terletak di 33 tahun cahaya di kumpulan-kumpulan Leo. Dengan demikian planet tersebut menjadi objek yang paling dekat ditemui di luar sistem suria kita. UCF-1.01 ditemui secara tidak sengaja oleh pasukan antarabangsa yang menggunakan balai cerap Spitzer.

Salah seorang saintis tersebut, Kevin Stevenson dari University of Central Florida mengatakan, “Saya melihat objek kecil yang samar dalam cahaya bintang dan saya ingin mengetahui objek tersebut. Saya tahu jika isyarat-isyarat itu berkala boleh dikatakan bahawa itu adalah sebuah planet yang tidak dikenali.

Sementara itu, Profesor Joseph Harrington dan mahasiswa Nate Nafsu, yang merupakan sebahagian daripada UCF, melakukan pengamatan ratusan jam dari data yang dikumpulkan Spitzer, wahana Deep Impact, teleskop VLT di Chile serta Teleskop yang berada di Kanada, Perancis, dan Hawaii.

SIFAT ASAS PLANET “NERAKA”

Dari pengamatan tersebut mereka mencari gambaran yang lebih terperinci mengenai keadaan planet tersebut. Mengikut kiraan lebar planet sekira 5.200 batu (8.400 km) dan mengorbit dekat dengan bintang induknya planet tersebut berputar mengelilingi orbitnya hanya 1.4 dari putaran bumi. Kemudian suhu di planet tersebut mencapai 600 celcius.

Sumber: Skymania.com via Suara Media

Loading...

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Loading…

Comments

comments

Lelaki Islam Bantu Kereta Wanita Yahudi Yang ROSAK. Ini “BALASAN” Yg Buat Lelaki Tu TERKEDU

BERANI Pancing Di Sungai Amazon. Apa Yang Diperolehinya Buat Ramai TERKEDU Tak Caya