in

Subhanallah. 12 Gambar Pulau TIANG Di Scotland. No #7 Buat Ramai TAK CAYA

Saksikan Sendiri Sesuatu Yang Menakjubkan

Sumber Gambar : Estranic.

Subhanallah. 12 Gambar Pulau TIANG Di Scotland. No #7 Buat Ramai TAK CAYA | Dunia ini umpama sebuah buku. Kalau kita tak baca tentu sahaja kita tidak tahu. Kami di Khalifah Mail Online baru-baru ini didedahkan dengan sebuah pulau yang sangat menakjubkan terletak di Scotland.

Pulau Tiang atau Pillar Island yang bernama Staffa ini terletak di Inner Hebrides, Agyll and Bute, Scotland. Ikut ceritanya, puak Vikings bagi nama seperti tu sebab bentuk muka bumi pulau itu yang berbentuk tiang mengingatkan mereka terhadap rumah mereka yang ratanya dibina seperti tiang menegak.

Pulau Staffa ini terletak 10 km barat dari Isle of Mull. Keluasannya adalah sebesar 33 hektar dan ketinggian tertinggi batuan unik itu adalah 42 meter. Pulau Staffa ini juga dikatakan adik beradik kepada senibatu asli yang terletak di Giant Causeway di Ireland Utara.

Ikut sejarahnya, Pulau Staff mula jadi “viral” selepas dilawati oleh Sir Joseph Banks pada lewat abad ke 18. Pulau Staffa juga terkenal dengan sebuah gua yang dipanggil Fingal’s Cave. Ekoran kepopularan yang tak disangka-sangka, Pulau Staffa ini juga telah dilawati sendiri oleh Queen Victoria, pemerintah no. 1 Britain dan kawasan tersebut telah menjadi lagenda yang disebut-sebut di seluruh dunia.

Kini, Pulau Staffa telah dibuka untuk pelancong di seluruh dunia dan dinobatkan sebagai National Trust for Scotland. Anda boleh je melancong ke pulau ni. Tapi kena sampai di Scotland dulu. Boleh naik penerbangan Malaysia Airlines MAS atau mana-mana penerbangan yang murah. Kalau anda seorang yang meminati keunikan alam, memang wajib pergi ni. Bawah adalah gambar-gambar Pulau Staffa, pulau tiang pertama di dunia. Subhanallah Maha Suci Allah. – Khalifah Mail Online











Loading...

Comments

2 Pings & Trackbacks

  1. Pingback:

  2. Pingback:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Loading…

Comments

comments

Subhanallah. Saintis Temui TASIK AIS Di Planet Marikh. Mungkinkah Ada Hidupan ?

Anak Melayu Cipta POLYDETECT Menang Anugerah Ciptaan Antarabangsa