in

Umum Jurusalem Ibu Negara Israel. Ni Reaksi BERANI Erdogan Buat Ramai Amerika CUAK

Semoga Allah Panjangkan Umur Presiden Erdogan. Aaamin.

Umum Jurusalem Ibu Negara Israel. Ni Reaksi BERANI Erdogan Buat Ramai Amerika CUAK | Khalifah Mail Online – Baru-baru ni umat Islam dikejutkan apabila Donald Trump umum Jurusalem bakal jadi ibu negara Israel. Selepas lama berdiam diri, akhirnya Erdogan Turki buat kenyataan berani yang buat Amerika terus cuak.

AKAN PUTUS DIPLOMATIK DENGAN AMERIKA

Presiden Turki, Recep Tayyip Erdogan mengancam untuk memutuskan hubungan diplomatik dengan Tel Aviv, sekiranya Amerika Syarikat meneruskan rancangan menjadikan Jerusalem sebagai ibu negara Israel.

Beliau berkata, rancangan Donald Trump untuk mengisytiharkan Jerusalem sebagai ibu negara Israel itu adalah “garis merah” bagi umat Islam.

Erdogan juga berkata beliau akan mengadakan sidang kemuncak negara-negara Pertubuhan Kerjasama Islam (OIC) untuk menentang sebarang langkah ke atas Jerusalem.

AMERIKA TERPAKSA MENGALAH

Sementara itu, Penasihat Hubungan Diplomatik Antarabangsa, Majdi Khaldi berkata, AS akan kehilangan kredibiliti sebagai mediator di Timur Tengah jika Trump meneruskan langkah itu.

Status Jerusalem atau Baitulmaqdis adalah aspek paling sensitif dalam konflik Palestin-Israel.

Israel mendakwa kota itu adalah ibu negaranya, berikutan pendudukan Jerusalem Timur pada perang 1967 dan menyifatkan Baitulmaqdis sebagai bandarnya.

Sumber: Khalifah Mail Online via Ismaweb

Loading...

VIRAL Budak Solat Di Kebun Alas Daun Pisang. Ini KISAH SEBENAR Buat Ramai RESPEK

Dapat Call Direct Dari Trump. Ni KATA KERAS Raja Salman Buat Amerika TERKEDU