in

Wanita Ni Pernah DIPECAT Parlimen Turki Kerana BERTUDUNG. Apa Jadi Selepas 18 Tahun Amat MENGEJUTKAN

Tak Sangka Pula Beliau Kini Jadi Duta Turki Di Malaysia

Wanita Ni Pernah DIPECAT Parlimen Turki Kerana BERTUDUNG. Apa Jadi Selepas 18 Tahun Amat MENGEJUTKAN | Khalifah Mail Online – Wanita ni pernah menang kerusi parlimen pilihanraya Turki pada tahun 1999 dan oleh kerana beliau memakai tudung, dia bukan sahaja dilucut ahli parlimen yang sah tetapi juga dilucut kewarganegaraannya. Apa yang jadi selepas 18 tahun amat mengejutkan.

DILANTIK MENJADI DUTA BESAR TURKI KE MALAYSIA

Kementerian Luar Negara Turki telah menetapkan Merve Kavakci sebagai Duta Besar Turki untuk ibukota Kuala Lumpur, Malaysia. Merve merupakan ahli politik wanita yang dulu pernah diusir dari parlimen Turki serta dilucut kewarganegaraannya hanya kerana memakai tudung.

Kementerian Luar Negara Turki telah mengumumkan sejumlah Duta Besar serta diplomat baru, menurut beberapa sumber diplomatik.

Merve dulu merupakan anggota legislatif dari Parti Fazilet yang dipimpin oleh Almarhum Profesor Najmuddin Erbakan. Merve berhasil memenangkan kerusi parlimen pada tahun 1999, namun tiba-tiba dalam penuh kontroversi terbatal pelantikannya oleh parlimen karana memakai tudung.

MENDAPAT KEPERCAYAAN ERDOGAN

Namun selepas 12 tahun, pada tahun 2011, kabinet Turki yang dipimpin oleh Erdogan yang saat itu masih memegang jawatan sebagai Perdana Menteri, meminda larangan bertudung serta membatalkan keputusan pelucutan status warga negara terhadap Merve.

Akhirnya, kini Merve dilantik menjadi Duta Besar Turki ke Malaysia. Subhanallah Allahuakbar. Kongsikan.

Sumber: Turkinesia

Loading...

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Loading…

Comments

comments

Lama BERKUASA. Tapi Kenapa Erdogan Tak Hapus 100% Maksiat Dan Sekularisme ?

Hukum Pakai Seluar KETAT Ketika Solat ? Ini Jawapan UAI Yang Buat Ramai Lelaki TERKEDU