in

Najib Ditahan SPRM. Ini Reaksi Mat Sabu Yang Buat Ramai Respek

Biar Undang-Undang Negara Yang Adili Bekas PM Malaysia Ini.

Najib Ditahan SPRM. Ini Reaksi Mat Sabu Yang Buat Ramai Respek | Seperti dijangka, Najib akhirnya ditahan SPRM. Bila wartawan tanya, ini reaksi Mat Sabu buat ramai respek.

TERKEJUT DENGAN PENANGKAPAN NAJIB

Menteri Pertahanan, Mohamad Sabu, terkejut apabila diajukan soalan untuk mengulas penahanan Datuk Seri Najib Razak oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) hari ini.

“Betulkah? Saya tidak tahu? Bila dia ditahan? Saya tidak mahu komen,” katanya kepada media selepas mengiringi kepulangan Yang di-Pertuan Agong, Sultan Muhammad V, selepas menghadiri majlis Sambutan Hari Raya Aidilfitri Angkatan Tentera Malaysia (ATM) di Wisma Perwira, hari ini.

Sepasukan pegawai SPRM dilaporkan menahan Najib di kediamannya di Langgak Duta kira-kira jam 3 petang tadi berkaitan siasatan SRC International Sdn Bhd.

Mohamad berkata, ketika Najib ditahan, beliau sedang sibuk berbual dengan Yang di-Pertuan Agong di meja tetamu utama di majlis berkenaan. (Sumber: Berita Harian)

NAJIB BERMALAM DI LOKAP

Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak ditahan di lokap Ibu Pejabat Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) di sini, sementara menunggu pertuduhan di mahkamah esok.

Difahamkan, kenderaan yang membawa Najib tiba jam 4 petang tadi di ibu pejabat SPRM di sini.

Sebelum itu, Najib ditahan di kediamannya di Jalan Langgak Duta, jam 2.35 petang tadi.

Pasukan Petugas Khas 1MDB dalam satu kenyataan hari ini mengesahkan tangkapan dibuat terhadap Najib berkaitan SRC International Sdn Bhd.

Menurut kenyataan itu, Najib akan dituduh jam 8.30 pagi esok di Mahkamah Kuala Lumpur.

Pada bulan lalu, Najib dua kali dipanggil memberi keterangan berhubung dakwaan rasuah berkaitan SRC dan 1MDB yang sedang dijalankan oleh SPRM.

Media sebelum ini melaporkan yang siasatan SPRM menemui bukti sejumlah RM42 juta (AS$10.6 juta) dipindahkan daripada dana 1MDB ke dalam akaun peribadi Najib pada akhir 2015, sebelum membuat cadangan supaya siasatan lanjut dijalankan tetapi ditolak peguam negara ketika itu.

Susulan langkah pihak berkuasa Malaysia membuka semula siasatan kes terbabit, Jabatan Kehakiman Amerika Syarikat (DOJ) berkata, pihaknya akan meneruskan siasatan terhadap 1MDB dengan kerjasama pihak berkuasa Malaysia berhubung skandal itu.

Pada 2016 dan 2017, DOJ mengambil tindakan melucutkan hak terhadap aset bernilai lebih AS$1.7 bilion yang disyaki hasil penyelewengan dana 1MDB.

Berdasarkan aduan, sejumlah lebih AS$4.5 bilion dana daripada 1MDB, didakwa diselewengkan menerusi pelbagai syarikat dan akaun bank yang terletak di Amerika Syarikat dan negara lain. (Sumber: Berita Harian)

NAJIB BAKAL DIDAKWA 10 PERTUDUHAN

Bekas Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, dijangka menghadapi lebih 10 pertuduhan melakukan pecah amanah berkaitan kes SRC International Sdn Bhd.

Menurut sumber, Najib akan didakwa atas lebih 10 pertuduhan itu esok di Mahkamah Kuala Lumpur.

Mengikut sumber mahkamah, Najib akan dituduh di Mahkamah Sesyen Jenayah 2, yang terletak di Aras 4, Sayap kanan, Kompleks Mahkamah Kuala Lumpur.

Difahamkan, kes itu akan disebut di hadapan Hakim Mahkamah Sesyen paling kanan iaitu Datuk Zainal Abidin Kamarudin dan kemudian akan dipindahkan ke Mahkamah Tinggi Jenayah 1 di hadapan Hakim Datuk Azman Abdullah.

Pasukan Petugas Khas 1Malaysia Development Berhad (1MDB), dalam kenyataannya mengesahkan Najib yang ditahan di rumahnya di Jalan Langgak Duta, di sini sekitar jam 2.35 petang tadi berhubung siasatan SRC International Sdn Bhd akan didakwa esok pada jam 8.30 pagi.

Bekas perdana menteri itu sebelum ini hadir ke Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) dua kali bagi merakamkan keterangan berhubung kes SRC International Sdn Bhd.

SRC International ialah anak syarikat 1MDB sehingga ia diletakkan di bawah Kementerian Kewangan pada 2012.

Pada 22 Mei lalu, Ketua Pesuruhjaya SPRM, Datuk Seri Mohd Shukri Abdull berkata, penyiasatan SPRM pada 2015 terhadap Najib membabitkan isu dana RM2.6 bilion dan RM42 juta yang dipercayai dipindahkan daripada SRC International Sdn Bhd ke dalam akaun bank peribadi bekas perdana menteri. – BERNAMA (Sumber: Berita Harian)

Loading...

Comments

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Loading…

Comments

comments

Ingatkan Jamal Terus Dibawa Balik Malaysia. Tetapi Rupanya Ini Tindakan Polis Indonesia.

Najib Ditangkap. Ini Tindakan CEPAT Wanita UMNO Buat Ramai Tak Sangka